Jak skutecznie prowadzić fanpage aby poprawić swój wizerunek? Jak powinna przebiegać komunikacja aby użytkownicy byli zainteresowani Twoimi wpisami i aktywnie brali udział w budowaniu Twojej widoczności w sieci?
Oczywiście nie ma złotego środka – każdy specjalista/-tka ma swoje metody pracy i pomysły na strategie komunikacji. Jeśli jednak jesteś szeregowym pracownikiem firmy, która przerzuciła na Ciebie prowadzenie akcji w mediach społecznościowych, wystarczy że będziesz postępował/-a zgodnie z przygotowanymi przeze mnie wskazówkami opartymi na dobrych praktykach działań stosowanych w social media. Przydadzą Ci się również jako drogowskaz, w sytuacji gdy otwierasz swój startup i dopiero rozpoczynasz swoje działania i przygodę z mediami społecznościowymi.
W tym wpisie spróbuje odpowiedzieć na pytanie „od czego zacząć gdy takie zadanie trafi na Ciebie?”
Przede wszystkim prześledźmy jak najwięcej postów wstecz, dokładnie przyglądając się jak przebiegała komunikacja. Nawet jeśli będziesz chciał wprowadzić zmiany w sposobie prowadzenia FP, nie możesz przecież nagle wywrócić wszystkiego do góry nogami. Ważne żebyś zachował/-a spójność pod względem stylu, a zmiany wdrażał po przygotowaniu dokładnej strategii marketingowej.
Analizując fanpage w nowej karcie otwórz statystyki. To pomoże Ci weryfikować ewentualne błędy niedopasowania komunikacji do istniejącej już grupy odbiorców, sprawdzisz również godziny w których najbardziej opłaca się postować. Dobrze przeprowadzone badanie będzie dla Ciebie jak biznes plan dla świeżego przedsiębiorcy, poznasz co do tej pory najlepiej się sprawdzało, a które działania pozostają bez odzewu. Zastosowanie analizy jest pierwszym, solidnym krokiem wprowadzającym w świat social media, dzięki któremu wyłapiesz błędy na FP oraz zrozumiesz jak powinna przebiegać komunikacja.
Punkty do przeanalizowania i zaplanowania komunikacji:
Analiza języka
- Dopasowanie do grupy docelowej
- Kto jest grupą docelową? Płeć, wiek, zawód, wykształcenie, miejsce zamieszkania
- Jakie cechy przejawiają osoby zainteresowane?
- Co jest dla nich ważne? Jaką wartość im dajesz?
- … a wreszcie: jak się z nimi w tym kontekście porozumiewać i jaki kontent im zapewnić?
Spójność
- Czy komunikaty są spójne? Czy używasz jednolitego i odpowiedniego języka?
- Czy prowadzisz media społecznościowe w sposób tworzący spójną całość?
- Również spójność graficzna
Analiza treści
- Odpowiednia wartość merytoryczna
- Przypomnij sobie, czego Twój target oczekuje i jaką wartość im zapewniasz
- Czy obraz jest potwierdzany słowem (obrazy przyciągają największą uwagę, jednak ważne jest, aby były one odpowiednio podpisane, pozwala to uniknąć nieporozumień, ponadto posty tekstowe mają większy zasięg wirusowy niż same obrazy (brak podpisów = mniejsza widoczność postów w sieci)).
- Regularność postów i ich rozmieszczenie czasowe (nie umieszczajmy postów w zbyt małych odstępach czasowych, gdyż mogą być postrzegane jako spam. Profile aktualizujmy zgodnie z zapotrzebowaniem targetu – statystyki.
- Długość – jeśli chcemy dodać długi tekst, warto umieścić go na swojej stronie internetowej, a w portalu Facebook dodać jedynie lead z linkiem.
- Występowanie żebrolajków (unikaj ich), chyba że prowadzisz Fanpage o charakterze humorystycznym
Komunikacja
- Responsywność FP – czy fanpage prowokuje, zachęca fanów do dyskusji. Dobrą metodą zwiększania aktywności użytkowników jest zadawanie pytań. Może się to odbywać jako podpis do obrazka, ankieta lub po prostu pytanie w poście.
- Czy FP odpowiada na pytania użytkowników (zarówno te w komentarzach, jak i wiadomościach prywatnych)
- Czas oczekiwania na odpowiedź (im szybciej, tym lepiej)
- Różnorodność (urozmaicaj komunikaty, nie wprowadzaj monotonii zniechęcającej do śledzenia FP)
- Używaj zróżnicowanego przekazu: infografiki, zdjęcia, artykuły, sondy, ciekawostki, milestones itd.
POJĘCIA:
- FP- skrót od fanpage
- zasięg wirusowy- liczba użytkowników, którzy zobaczyli post poprzez polubienie/skomentowanie/udostępnienie go przez znajomego
- zasięg organiczny- liczba użytkowników, którzy zobaczyli post bezpośrednio na twojej stronie lub w swoich aktualnościach
- żebrolajk- post nieposiadający żadnej wartości merytorycznej, którego jedynym celem jest zwiększenie aktywności fanów
- milestones– posty ukazujące wydarzenia archiwalne/historyczne, umieszczane z datą ich miejsca