Jeśli prowadzisz własną firmę lub masz start up, nie możesz zapomnieć o marketingu i prowadzeniu dialogu zarówno z potencjalnymi, jak i stałymi klientami. Idealną przestrzenią do działań PR w tym zakresie jest fanpage w portalu Facebook.
Facebook to najpopularniejszy kanał komunikacyjny, który pozwoli Ci łatwo i efektywnie zarządzać swoim wizerunkiem w sieci, zadbać o to aby fani mogli poznać Twoją firmę od jak najlepszej strony i wejść z nią w interakcje, bowiem odpowiednio zarządzany fanpage jest nie tylko przestrzenią reklamową ale przede wszystkim obustronnie-komunikacyjną, dzięki której możesz zbudować dobre i trwałe relacje z klientami. Brzmi prosto, ale od czego zacząć?
Pierwszym krokiem z pewnością powinno być ustalenie odpowiedniej nazwy fanpage’a, najlepiej gdyby była to nazwa Twojej firmy, bądź produktu. Czasem jednak z różnych powodów ustalenie takiej nazwy jest niemożliwe. Ustal wtedy nazwę, odnoszącą się do usług i/lub Twojego hasła reklamowego. Pamiętaj aby było dopasowane do wizerunku, jaki chcesz stworzyć oraz grupy docelowej. Nazwa nie powinna być za długa.
Gdy mamy nazwę fanpage’a, ustalmy Vanity URL, czyli adres internetowy w domenie facebook.com np: www.facebook/TutajNazwaFanpage. Dodatkowo na potrzeby reklamy i estetyki możemy podawać skróconą wersję adresu czyli www.fb.com/TutajNazwaFanpage. Najlepiej gdy Vanity URL jest taki sam jak nazwa FP (o ile nie jest za długa). Przy ustalaniu Vanity URL, pamiętajmy że nie uwzględnia on spacji, ale przy wyświetlaniu strony będzie uwzględniał ustaloną przez nas pisownię (zapiszmy więc każdy wyraz wielką literą – ułatwi to przeczytanie ciągu znaków). Vantity URL możemy zmienić tylko 2 razy, zatem dobrze go przemyślmy.
Kolejnym krokiem jest ustawienie zdjęcia profilowego i cover foto (zdjęcie w tle). Zdjęcie profilowe będzie wyświetlane przy każdym poście, warto więc aby było to logo. Ustawiając wszystkie grafiki FP, zadbajmy o estetykę (zróbmy dobre, pierwsze wrażenie) oraz o to aby wszystko było zgodne z CI (corporate identity) marki – jeśli go nie masz, warto pomyśleć o jego stworzeniu.
Naszym następnym zadaniem przy tworzeniu FP jest jego odpowiednie opisanie oraz zintegrowanie z innymi kanałami komunikacji. W ustawieniach strony podajmy jak najwięcej informacji – dzięki temu łatwiej będzie znaleźć informacje o naszej działalności w popularnych wyszukiwarkach, co ułatwi dotarcie do potencjalnych klientów.
Jeżeli prowadzisz lokal lub biuro otwarte dla klientów wprowadź godziny otwarcia, Facebook wyświetli informacje jeśli lokal jest czynny w momencie przeglądania FP. W pole opisu skróconego wpiszmy maksymalnie 2 zdania, które możliwie najlepiej opiszą nasze usługi bądź markę. Uzupełnijmy również przynajmniej podstawowe dane kontaktowe. Połączmy także Facebooka z naszą firmową stroną www za pomocą wtyczek społecznościowych, przycisku przy krawędzi strony czy poprzez umieszczenie przycisku “Lubię to”.
Na tym etapie mamy dobrze przygotowany kanał komunikacyjny – dalsze rady będą miały charakter porad ułatwiających współpracę z fanami.
Dla komfortu i oszczędzenia czasu administratorów strony warto wprowadzić moderation blocklist – jest to tak zwana “czarna lista” słów niedozwolonych. W momencie w którym użytkownik Facebooka użyje słowa/słów z listy, jego treść automatycznie zostanie oznaczona jako spam i ukryta dla reszty fanów. Oczywiście administrator, moderator lub użytkownik może na własne życzenie wyświetlić ukrytą uprzednio przez filtr treść – chociaż zazwyczaj nie ma takiej potrzeby, a oznaczenie jako spam będzie ukrywało niechciane przez nas treści (np. wulgarne wyrazy).
Jeżeli prowadzisz więcej niż jednego fanpage prawdopodobnie będziesz chciał go wypromować – możesz to zrobić dodając go do listy ulubionych. Aby tego dokonać wejdź na niego jako FP (nie jako pojedynczy użytkownik) i polub, strona automatycznie zostanie dodana do listy i wyświetlona na FP w sekcji “Ulubione”. Za pomocą tej opcji możemy również polecić inne FP bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością, a więc FP dostosowane tematycznie, czy też te prowadzone przez firmy partnerskie.